Analysis of The Influence Of Trust, Institutional Image, and Service Quality on Donator Loyalty with Satisfaction as a Moderating Variable (Case Study in LAZIS Muhammadiyah, Medan)
Abstract
This study aims to determine and analyze the effect of trust, institutional image, and service quality on donor loyalty at LAZIS Muhammadiyah Medan with donor satisfaction as a moderating variable. The population of this research is regular donors from LAZIS Muhammadiyah Medan. The total sampling in this study is regular donors who donated at LAZIS Muhammadiyah Medan City in 2022 as many as 108 respondents. The method used in this study uses a quantitative approach using data from a questionnaire measured by a Likert scale. Testing the data in this study used multiple regression analysis, as well as the Moderated Regression Analysis (MRA) interaction test. The results of this study indicate that trust, institutional image, and service quality partially have a significant effect on donor loyalty. Interaction test results show that donor satisfaction does not moderate the effect of trust and service quality on donor loyalty. However, it moderates the effect of institutional image on donor loyalty satisfaction.
References
Arif, Mohammad Sony Zakiyuddin. "Pengaruh Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Melalui Kepuasan Sebagai Variabel Intervening Produk Tabungan Emas Pegadaian." Jurnal Ilmu Manajemen (JIM) 8.2 (2020): 472-481.
Anjaswati, N., & Berakon, I. (2022). UTAUT dan kepuasan berzakat melalui Fintech: Peran religiositas sebagai variabel moderasi. REVENUE: Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 3(2), 199-222.
Anggraini, N. P., & Suryoko, S. (2018). Pengaruh Labelisasi Halal, Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepusan Pelanggan (Studi Pada Konsumen Kosmetik Sariayu Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 7(3), 359-369.
Baznas, P. (2020). Outlook Zakat Indonesia 2020. Pusat Kajian Strategis (Puskas) Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS).
Devrinno, J., Febriani, D. S., & Fitrah, A. W. (2023). Analisis Penggunaan E-Commerce Shopee Melalui Niat Penggunaan Berkelanjutan dengan Expectation Confirmation Model. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 156–169.
Fauzia, I. Y. (2013). Etika Bisnis Dalam Islam. Jakarta: Kencana Prenada Medai Group.
Febrianti, B., & Yasin, A. (2023). Pengaruh Literasi Zakat, Altruisme, dan Citra Lembaga terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat di Lazis Nurul Falah Surabaya dengan Religiusitas sebagai Variabel Moderasi. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(6), 2921-2939.
Foundation, C. A. (2021, 06 10). World Giving Index. Retrieved From Https://Www.Cafonline.Org/Docs/Default-Source/About-Us-Research/Cafworldgivingindex2021_Report_Web2_100621.Pdf
Hisamuddin, Nur. "Transparansi dan pelaporan keuangan lembaga zakat." Ziswaf: Jurnal Zakat dan Wakaf 4.2 (2018): 327-346
Istikhomah, D., & Asrori, A. (2019). Pengaruh literasi terhadap kepercayaan muzaki pada lembaga pengelola zakat dengan akuntabilitas dan transparansi sebagai variabel intervening. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 95-109.
Khairunnisa, A. H., Ningrum, J. W., Huda, N., & Rini, N. (2020). Pengaruh brand awareness dan kepercayaan terhadap keputusan menyalurkan zakat dan donasi melalui Tokopedia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(2), 284-293.
Khairi, N. W. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Lembaga Amil Zakat Terhadap Loyalitas Dengan Kepuasan Donatur Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Lembaga Amil Zakat Dompet Dhuafa Waspada) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Kandampully, J. (2011). Customer Loyalty In The Hotel Industry : The Role Of Customer Satisfication And Image. International Journal Of Contemorary Hospitality Management.
Khairi, N. W. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Lembaga Amil Zakat Terhadap Loyalitas Dengan Kepuasan Donatur Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Lembaga Amil Zakat Dompet Dhuafa Waspada). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Mashuri. (2020). Analisis Dimensi Loyalitas Pelanggan Berdasarkan Perspektif Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita.
Moh. (2017). Peningkatan Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Dengan Layanan Inti (Suatu Pendekatan Konsep Islamic Marketing). Jurnal Syari’ah Dan Hukum Diktum.
Nangimah, Ngain Naini. (2018) Faktor-faktor yang mempengaruhi Muzakki dalam membayar Zakat (Studi Kasus di panti Asuhan Budi Utomo 16c Kota Metro). Diss. IAIN Metro.
Nova, F. (2011). CRISIS Publik Relations: Strategi PR Menghadapi Krisis, Mengelola Isu, Membangun Citra, Dan Reputasi Perusahaan. Jakarta: Rajawali Press.
RI, U. (2011). Undang-Undang Republik Indonesia Pengelolaan Zakat Pasal 1.
Safira, M. I. (2016). Pengaruh Kepercayaan, Promosi Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi Pada Jam’iyyah Fatayat Nu Ranting Bae). Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kudus.
Salsabila Siagian, M. (2021). Analisis Efektivitas Penyaluran Zakat Pada BAZNAS Kabupaten Langkat. Jeskape: Jurnal Ekonomi Syariah, Akuntansi Dan Perbankan.
Sari, R. T. (2015). “Pengaruh Kualitas Jasa Prespektif Islam Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Jotel Grand Kalimas Di Surabaya. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan.
Siti Aisyah, S. B. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Pengetahuan Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Muzakki Dalam Membayar Zakat Di Lembaga Amil Zakat Nurul Fikri Zakat Center Area Sampit. E-Jurnal Kajian Ekonomi, Manajemen, & Akuntansi.
Sihotang, L. agnes R., & Tambun, S. (2020). Pengaruh Earning Per Share Dan Pertumbuhan Perusahaan Terhadap Pergerakan Harga Saham Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Akuntansi Manajerial (Managerial Accounting Journal), 5(2), 55–71. https://doi.org/10.52447/jam.v5i2.4350
Strategi, P. K. (2021). Badan Amil Zakat Nasional, Outlook Zakat Indonesia 2021. Jakarta: PUSKAS BAZNAS.
Sutisna. (2011). Perilaku Konsumen Dan Komunikasi Pemasaran. Edisi Kedua. Jilid Pertama. Bandung: Remaja Posday.
Yahya, N. (2017). Konsep Kepuasan Diri Menurut Al-Ghazali Dan Mashlow: Satu Kajian Perbandingan. Proceeding Of International Conference Of Empowering Islamic Civitalization.
Copyright (c) 2023 Ahmad Bayu Nugroho, Sri Sudiarti, Nur Ahmadi Bi Rahmani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.