Analysis of Service Quality on Customer Satisfaction in the Micro KUR Loan Program at Pegadaian UPC Delitua Office

  • Fadhila Tirsah Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma, Medan, Indonesia
  • Kartika Sari Lubis Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma, Medan, Indonesia
Keywords: Service Quality, Customer Satisfaction, Micro KUR Loan, Pawnshop

Abstract

This study aims to examine the impact of service quality on customer satisfaction in the Micro KUR loan program at Pegadaian UPC Delitua Office with a qualitative approach. Through in-depth interviews with 20 customers who have taken advantage of the Micro KUR Loan program at the office, this study identified aspects of service quality that affect customer satisfaction. The results of the analysis show that service quality has an important role in influencing customer satisfaction with the Micro KUR Loan program at Pegadaian UPC Delitua Office. Staff responsiveness, clarity of information, ease of process, and customer trust in Pegadaian were identified as the main factors affecting customer satisfaction. This research emphasizes the importance of improving service quality by companies to ensure a higher level of customer satisfaction in using the Micro KUR Loan program. In addition, emotional factors such as warmth and familiarity in interactions between customers and employees also have a significant contribution to customer satisfaction.

References

Aghadiati. (2017). Tinjauan Pustaka Tinjauan Pustaka. Convention Center Di Kota Tegal, 2008, 6–32.

Dzikra, F. M. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Bengkel Mobil Ud. Sari Motor Di Pekanbaru. Eko Dan Bisnis: Riau Economic and Business Review, 11(3), 262–267. https://doi.org/10.36975/jeb.v11i3.284

Ibrahim, M., & Thawil, S. M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 175–182. https://doi.org/10.36226/jrmb.v4i1.251

Intan & lucky. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah PT. Bank Danamon Indonesia, Tbk. Cabang Ranotana. Journal of Economic, Business, and Accounting (COSTING), 3(1), 98–105.

Kerihi, A. S. Y. (2021). Pengaruh Kredit Usaha Rakyat (KUR) Dan Modal Sendiri Terhadap Pendapatan Usaha Ekonomi Kreatif di Kota Kupang. Jurnal Akuntansi: Transparansi Dan Akuntabilitas, 9(2), 182–193.

Klavert, L. P. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada PT. Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk. Unit Politeknik.

Lisdayanti. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Taxi Online (Grab Car). 1–77. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/2568-Full_Text.pdf

LUBIS, K. S. (2018). Hubungan Persepsi Mutu Pelayanan Dengan Kepuasan Pelanggan. Jurnal Daya Saing, 4(1), 23–29. https://doi.org/10.35446/dayasaing.v4i1.128

Mathematics, A. (2016a). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R &. D.

Mathematics, A. (2016b). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Layanan Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening Terhadap Loyalitas Konsumen Pada Miniso Di Mall of Indonesia. 1–23.

Meilani, R., & Kartini, I. A. N. (2020). Pengaruh Product, People, Dan Process Terhadap Keputusan Konsumen Menggunakan Jasa Ekspedisi Cv. Hitam Oren Express (Hoe) Di Surabaya. JEM17: Jurnal Ekonomi Manajemen, 5(1), 33–46. https://doi.org/10.30996/jem17.v5i1.3620

Muniarty, P., Rimawan, M., & Wulandari, W. (2022). Kredit Usaha Rakyat (KUR) Penguatan Kapasitas Bagi Petani di Kota Bima. Owner, 6(3), 3227–3236. https://doi.org/10.33395/owner.v6i3.1064

Purnawati, H. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Program Pinjaman KUR Mikro Di Bank BRI Kantor Cabang Sleman. Sekolah Tinggi Ekonomi Widya Wihaha Yogyakarta.

Purwatiningsih, A. A. (2016). Pengaruh Kredit Usaha Rakyat (KUR) Terhadap Pendapatan Pelaku Usaha Mikro Dan Kecil (Umk) Pada Sektor Pertanian Di Kecamatan Kepung Kabupaten Kediri. Ekonomi Akuntansi, 01, 1–13.

Putri, A. A. (2019). Analisis Kualitas Pelayanan Dengan Metode Importance Performance Analysis Dan Kepuasan Pelanggan Dengan Customer Satisfaction Index (Survei Pada Pengguna Aplikasi Mamikos). UPN Veteran, 2019.

Rahmah, A. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Gas Lpg 3 Kg Di Pangkalan Arbain Tatah Makmur Kabupaten …. Scientific, 9(2), 2021–2023. http://ojs.uvayabjm.ac.id/index.php/scientific/article/view/458%0Ahttps://ojs.uvayabjm.ac.id/index.php/scientific/article/download/458/388

Ramadhani, F., Machmud, R., & Ishak, I. M. (2022). Analisis Dampak Kredit Usaha Rakyat (KUR) Selama Masa Pandemi Covid-19 Pada UMKM Di Kecamatan Telaga Jaya Kabupaten Gorontalo. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 5(2), 454–463.

Saputra, A. H. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Auto 2000 Raden Intan Lampung. 2(1), 1–16. http://repository.teknokrat.ac.id/3522/%0Ahttp://repository.teknokrat.ac.id/3522/3/b217411388.pdf

Sudana, I. K., Anggreni, N. L. P. Y., & Indrawan, I. P. E. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Kober Mie Setan (Study Kasus Kober Mie Setan Peguyangan). Jurnal Pendidikan Widyadari, 22(2), 555–561. https://doi.org/10.5281/zenodo.5574445

Ulfa, M., & Mulyadi, M. (2020). Analisis Dampak Kredit Usaha Rakyat pada Sektor Usaha Mikro terhadap Penanggulangan Kemiskinan di Kota Makassar. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 11(1), 17–28. https://doi.org/10.46807/aspirasi.v11i1.1294

Wibowati, J. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Pt Muarakati Baru Satu Palembang. Jurnal Manajemen, 8(2), 15–31. https://doi.org/10.36546/jm.v8i2.348

Published
2023-09-03
How to Cite
Tirsah, F., & Sari Lubis, K. (2023). Analysis of Service Quality on Customer Satisfaction in the Micro KUR Loan Program at Pegadaian UPC Delitua Office. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 6(3), 2707-2721. Retrieved from https://e-journal.ikhac.ac.id/index.php/iijse/article/view/3612