Arabic Expresion Teaching Model on Youtube “Muhaiban Channel”
Model Pembelajaran Ungkapan Berbahasa Arab di Youtube “Muhaiban Channel” [Muhaiban Channel نموذج تعليم التعبير العربية على موقع يوتيوب ]
Abstract
Purpose - The objectives of this study are: (1) to describe the learning model of Arabic expressions in Muhaiban Channel (2) to find out the content of Arabic expressions in Muhaiban Channel
Design/methodology/approach - This research used a descriptive qualitative method with the type of literacy study. The method used to collect research data is in the form of books about teaching Arabic, teaching vocabulary, and selected learning media, presented and analyzed, and processed to be concise and systematic and data analysis using content analysis.
Findings/result - The results of this study are: (1) the learning model starts with orientation, presentation, guided training, independent training, and closing, (2) the content of Arabic expression material starts from simple material, namely from everyday expressions which are explained in detail.
Originality/value, Utilization of YouTube as a medium for learning Arabic expressions in the era of technological development
Paper type, Research paper
References
Afandi, Muhammad, Evi Chamalah, dan Oktarina Puspita Wardani. 2013a. Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Press.
Alma, Buchari. 2008. Guru Profesional Menguasai Metode Dan Terampil Mengajar. Bandung: Alfabeta.
Assegaf, Jafar Sodiq. 2021. “Dipakai 93,8% Pengguna Internet Indonesia, Youtube Jadi Medsos Terpopuler.” solopos.com. 2021. https://www.solopos.com/dipakai-938-pengguna-internet-indonesia-youtube-jadi-medsos-terpopuler-1107625#:~:text=Solopos.com%2C%20SOLO%20%E2%80%94%20Youtube,Internet%20berusia%2016%2D64%20tahun.
Fridayanti, Andita Aprilia. 2021. “Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab-Indonesia Menggunakan Media Audio Visual Channel Youtube di MTs NU Mranggen.” Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4 (1): 78–88. https://doi.org/10.18196/mht.v4i1.12950.
Hamidah, Hamidah, dan Marsiah Marsiah. 2020. “Pembelajaran Maharah Al-Istima’ Dengan Memanfaatkan Media Youtube, Problematika Dan Solusi.” Al-Ta’rib 8 (2). https://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/tarib/article/view/2282.
Hijriyah, Umi. 2018. Analisis Pembelajaran Mufradat dan Struktur Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah. Surabaya: CV Gemilang.
Ihdatul Hidayah dan Novi Kusumaningrum. 2021. “MODEL PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS INTERNET.” El-Jaudah : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab 2 (1): 65–90. https://doi.org/10.56874/faf.v2i1.355.
Kamhar, Muhammad Yusi, dan Erma Lestari. 2019. “Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi.” Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan 1 (2): 1–7. https://doi.org/10.33366/ilg.v1i2.1356.
Karami, Vika Elvira, Ud’uni Yulita Rachmayanti, dan Izzatur Rif’ah. 2021. “Penggunaan Aplikasi Berbasis Audio Visual (Youtube Dan Tiktok) Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab.” Dalam . Vol. 5. Malang: prosiding.arab-um.com.
Kurniawan, Dwi Setia. 2022. “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Youtube Berdasarkan Filsafat Ilmu.” ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin 1 (1). http://ulilalbabinstitute.com/index.php/JIM/article/view/193/167.
Lestari, Renda. 2017. “Pengunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris.” Dalam Jati Diri LPTK PTM untuk Pendidikan yang Berkemajuan dan Menggembirakan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Lubis, Ali Asrun. 2013. “Konsep Strategi Belajar Mengajar Bahasa Arab.” Daarul ’Ilmi: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Keislaman 1 (2).
Mustofa, Bisri, dan Abdul Hamid. 2012. Metode & Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press.
Mustofa, Syaiful. 2013. Strategi Pembelajaran Bahasa Inovatif. Malang: UIN Maliki Press.
Oemar, Hamalik. 1990. Metodologi Pengajaran Ilmu Pendidikan. Bandung: Mandar Maju.
Puspitosari, Rahajeng, dan Arbi Cristional Lokananta. 2021. “Peran Media Komunikasi Digital Pada Pola Komunikasi Guru dan Murid.” Avant Garde 9 (1): 100. https://doi.org/10.36080/ag.v9i1.1326.
Rahman, Nur Fuadi. 2018. “Motivasi Belajar Bahasa Arab (Studi Kasus Mahasiswa Pba Iain Palangka Raya 2017/2018).” Jurnal Al-Bayan 10 (1). http://www.ejournal.radenintan.ac.id/index.php/albayan/article/view/2593.
Rahmasari, Hikmah. 2021. “Penggunaan Media Youtube sebagai Solusi Media Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi.” Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3 (1). https://doi.org/10.18196/mht.v3i1.11362.
Roestiyah, Roestiyah. 2000. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta Timur: Rineka Cipta.
Rusman, Rusman. 2018. Model-Model Pembelajaran. Bandung: Prenada Media Group.
Sudjana, Nana. 1989. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Al-Gesido.
Copyright (c) 2022 Firman Nurul Fauzi, Sonia Mu'tasimatul 'Azimah, Nurul Syahrayni, Danial Hilmi (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.