Liberalisme Dalam Pendidikan Islam (Implikasinya Terhadap Sistem Pembelajaran Agama Islam Di Sekolah)

  • Rahmat Rahmat
Keywords: Liberalisme, Sistem, Pembelajaran Agama Islam

Abstract

Humans (both teachers or learners) as the subject of education in nature is a creature who can think and be critical and able to read and change the reality of the world. Long before these teachings of Islam had earlier delivered it. The idea of liberalism (liberation) in education is the efforts to liberate human beings from the educational system is verbal, all naive, boring, and authoritarian cultures dictate and rule. Such educational practices can kill the critical and creative power of man himself. Therefore, such education should be abolished and replaced with the concept of education in accordance with the human character who has the instinct or the basis of freedom. While in Islamic education the essential concept of freedom must be in accordance with the value in the concept of Islam oriented not only to the world but also to achieve success, happiness, and prosperity in the afterlife.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Qur’an
Abidin, Yunus, Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013, Bandung: PT Refika Aditama, 2014
Ahmad Patoni, Metode Pembelajaran Agama Islam, Yogyakarta:Gre Publishing, 2012
Att-Toumy Asy-Syaibany, Omar Mohammad, Falsafah At-Tarbiyah Al-Islamiyah, Jakarta: Bulan Bintang, 1979
Aziz, Abd, Filsafat Pendidikan Islam, Sebuah Gagasan Membangun Pendidikan Islam, Yogyakarta: Teras, 2009
Baharuddin dan Moh. Makin, Pendidikan Humanistik: Konsep, Teori, dan Aplikasi Praksis dalam Dunia Pendidikan Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2009
Chu-dieL, Sekolah Dibubarkan Saja, Yogyakarta: INSISTPress, 2010
Daing Marimba, Ahmad, Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: Al-Ma’arif, 1986
Darajat dkk, Zakiah, Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama, 1994
Dick, W. Carey, L & Carey, J.O, The systematic Design of Instruction New York: Pearson, 2005
Fadhil Al-Jamali, Muhammad, Filsafat Pendidikan dalam Al-Qur’an. Terj. Judial Falasani, Surabaya: Bina Ilmu, 1986
Fahmy Zarkasyi, Hamid, “Liberalisme Pemikiran Islam” dalam Jurnal TSAQAFAH Vol. 5, No. 1, Jumadal Ula 1430
Hamalik, Oemar, Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem Bandung: PT. Citra Aditya Bakti, 1990
--------------------, Sistem Pembelajaran Jarak Jauh dan Pembinaan Ketenagaan, Bandung: PT Trigenda Karya, 1993
-------------------, Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem Jakarta: PT Bumi Aksara, 2002
Heni Mularsih, Strategi Pembelajaran, Tipe Kepribadian dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama, Jurnal, Makara, Sosial Humaniora, Vol. 14, No. 1, Juli 2010
http://www.kabarmakkah.com/2016/01/oh-tidak-politikus-pdip-ini-ingin-hapus.html
Husaini, Adian, Virus Liberalisme di Perguruan Tinggi Islam Jakarta: Gema Insani Press, 2009
Kamus Besar Bahasa Indonesia
L. Stoddard, The New World of Islam, diterjemahkan oleh M. Muljadi Djojomardjono, dkk., Dunia Baru Islam Jakarta:t, tp.,1966
Laboratory Basic Education State University Of Malang (hand book)
Langgulung, Hasan, Asas-asas Pendidikan Islam, Jakarta: Pustaka Al-Husna, 1988
------------------------, Beberapa Pemikiran Tentang Pendidikan Islam, Bandung: Al-Ma’arif, 1980
M Arifin, Filsafat Pendidikan Islam, (Jakarta: Bina Aksara, 1987
------------, Ilmu Pendidikan Islam Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, Jakarta : Bumi Aksara, 1991
M. Chabin Thoha, Kapita Selekta Pendidikan Islam, Yogyakarta:Pustaka Pelajar,1996
Muhaimin, Model Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Malang: UIN-Maliki Press, 2016
Musfiroh, Uslifatun dkk, Pengembangan Modul Pembelajaran Beriorientasi Guided Discovery Pada Materi Sistem Peredaran Darah, BioEdu Vol. 1/No. 2/Oktober 2012
Nasuka, Teori Sistem Sebagai Salah Satu Alternatif Pendekatan dalam Ilmu-Ilmu Agama Islam Jakarta: Kencana, 2005
Nasution, S., Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajarn & Mengajar, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2006, cet. X
O’neill, William F, Ideologi-ideologi Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pelajar, 2008
Permendikbud Nomor 81 A tahun 2013
Popham, W. James & Eva L. Baker, Teknik Mengajar Secara Sistematis, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2005
Pribadi, Benny A, Model Desain Sistem Pembelajaran, Jakarta: Dian Rakyat, 2010
Rahmat, Modular System Pendidikan Agama Islam untuk Mengembangkan Pendidikan Karakter Peserta Didik di Sekolah, Jurnal Tribakti, Volume 27 Nomor 2 September 2016. ISSN: 1411-9919, E-ISSN: 2502-3047
----------, PAI Interdisipliner; Layanan khusus CIBI, Kenakalan Remaja, Integrasi IMTAQ & IPTEK, Pendidikan Anti Kekerasan, dan Kurikulum Berbasis Karakter Yogyakta: Deepublish Publisher, 2016
Rusadi Kantaprawira, Pendekatan Sistem dalam Ilmu-ilmu Sosial Bandung: Penerbit Sinar Baru, 1990
Sa’id Isma’il ‘Aly, Usul al-Tarbiyyah al-Islamiyyah, Kairo: Dar al-Salam, 2007
Sanjaya, Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Jakarta: Kencana, 2007
Sastrawijaya, A. Tresna, Pengembangan Program Pengajaran, Jakarta: PT Rineka Cipta, 1991
Soleh Subagja. Gagasan Liberalisme Pendidikan Islam Malang : Madani, 2010
Suhendi Zen, Endi dan Nelty Khairiyah, Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Jakarta: Balitbang Kemendikbud, 2014
Suparman, M. Atwi, Desain Instruksional Modern Panduan Para Pengajar dan Inovator Pendidikan, Edisi keempat Jakarta: Erlangga, 2014
Vebriarto, Pengantar Pengajaran Modul, Yogyakarta: Pendidikan Paramita, 1981
Published
2018-08-15
How to Cite
Rahmat, R. (2018). Liberalisme Dalam Pendidikan Islam (Implikasinya Terhadap Sistem Pembelajaran Agama Islam Di Sekolah). Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 70-88. https://doi.org/10.31538/ndh.v1i2.10